Simulatorträning för flygande besättning ger en hög och jämn standard

Två gånger om året genomgår alla flygande besättningar inom Svensk Luftambulans en träning i flygsimulator, vid Coptersafety utanför Helsingfors. Simulatorträningen är ett myndighetskrav för flygbolaget och väldigt lik flygning i en verklig helikopter.

Tommy Sarwien som är pilot och ställföreträdande utbildningschef vid Svensk Luftambulans, berättar att det finns stora fördelar med simulator jämfört med flygträning i en riktig helikopter.

Tommy Sarwien, Pilot vid Karlstadbasen och utbildningsansvarig inom SLA.

− Tränar man i helikopter måste en instruktör sitta fram. I simulatorn sitter instruktören bak och lägger in både praktiska moment och tankeövningar. Alla moment kan tränas fullt ut utan risk och kan göras om och om igen. Alla besättningar genomgår samma utbildning vilket också ger en hög standard, säger Tommy Sarwien.

Vissa delar i träningen är obligatoriska. Sedan kan varje bolag bestämma delar av innehållet och vad just deras medarbetare behöver träna på.

Grundlig analys av behov

Att hålla en hög och jämn standard är något som Svensk Luftambulans prioriterar högt. Innan flygsimulatorträningen sätter i gång, görs en grundlig analys av vad besättningen behöver träna på (förutom myndighetskraven). Då samlas ledningen för träningsavdelningen, alla instruktörer och s.k. ”Line Check Pilots” och går igenom upplägget för simulatorperioden. Alla får lägga fram sina synpunkter. Sedan syr man ihop ett träningsprogram som finslipas genom att instruktörerna flyger programmet och kontrollerar alla moment och att det är ett bra flöde i passet.

– Det är väldigt viktigt att alla gör på samma sätt, säger samma saker och inte har egna lösningar på olika saker, säger Tommy Sarwien.

Standardprocedurer höjer säkerheten

Helikopterbesättningen måste framför allt veta hur man hanterar ett nödläge. Man måste veta vad man då ska säga och göra. Det är A och O för en lyckad utgång. Därför arbetar Svensk Luftambulans efter ett standardiserat koncept som kallas SOP ”Standard Operating Procedures” där i stort sett allt finns beskrivet.

− Standardprocedurer gör att olika besättningar kan jobba med varandra och alltid känna igen sig oavsett vem de flyger med. Det är en otrolig styrka och mycket säkerhetshöjande.

Den flygande besättningen i ambulanshelikoptern består antingen av två piloter eller en pilot och en Hems Crew Member (HCM) − en specialistutbildad sjuksköterska som genomgått en gedigen flygträning och sitter fram i cockpit tillsammans med piloten. HCM genomgår en anpassad repetitionsutbildning för att ytterligare stärka sina kunskaper och färdigheter inför varje simulatorperiod.

Flygträning och ”check”

Före ett utbildningspass i helikoptersimulator samlas instruktör och besättning för att gå igenom passet och de operativa delar som SLA vill att alla ska genomföra. Under förberedelserna försöker instruktören skapa en trygg miljö för deltagarna.

− Alla ska våga fråga när man tycker något är svårt. Det finns inga dumma frågor och vi tränar för att bli bättre, säger Tommy Sarwien.

Efter genomförd flygträning kommer en ”check”, för att kontrollera att alla som flyger helikoptern har nått upp till den höga standard som Svensk Luftambulans eftersträvar. Är det någon som inte gjort det, går man tillbaka och undersöker vad som har hänt.

− Kriterierna är tydliga och vi har ett ansvar mot våra kollegor att ge mer träning eller stötta på det sätt som behövs, avslutar Tommy Sarwien.