Tio år av ökad trygghet!

Jubileum för Svensk Luftambulans

Det har gått tio år sedan landstingen i Dalarna och Värmland bildade ett kommunalförbund för att bedriva ambulanshelikopterverksamhet. Samma år, den 22 augusti, startade den operativa driften av ambulanshelikopter på Karlstads flygplats. Förbundet har idag fyra regioner som medlemmar; Dalarna, Värmland, Norrbotten och Västerbotten.

− Det har varit tio år av ökad trygghet och mer jämlik vård för medlemsregionernas invånare, med lärande och utmaningar. Regionsamverkan har resulterat i en verksamhet som är både kostnadseffektiv och flexibel, säger Anders Öberg (S), direktionsordförande, i samband med en pressträff på Karlstad Airport.

Anders Öberg, ordförande, Anna-Lena Danielsson, vice ordförande och Ulric Andersson, ledamot framför en gul helikopter, efter en presskonferens vid SLAs 10-årsjubileum.
Anders Öberg, ordförande, Anna-Lena Danielsson, vice ordförande och Ulric Andersson, ledamot i förbundsdirektionen.

− I Värmland fanns en bred politisk enighet om att regionen skulle bilda Svensk Luftambulans, men det fanns olika synpunkter på hur fort det skulle gå, berättar Ulric Andersson (S), ledamot i förbundsdirektionen, som har varit med sedan starten.

− I ett vidsträckt län som Västerbotten har vi stor nytta av ambulanshelikoptern. Att vi sedan kan göra detta tillsammans med andra regioner är strategiskt viktigt och ökar kvalitén. Den tekniska och medicinska nivån inom verksamheten är mycket hög, säger Anna-Lena Danielsson (S), vice ordförande i förbundsdirektionen.

Fler regioner är välkomna

Lars-Olof Björkqvist, förbundsdirektör under en presskonferens vid SLAs 10-årsjubileum.
Lars-Olof Björkqvist, förbundsdirektör under pressträffen i Karlstad.

Svensk Luftambulans anser att det skulle vara fördelaktigt om fler regioner blev medlemmar i kommunalförbundet. Ambitionen är en ökad nationell samordning av ambulanshelikopterverksamheten i Sverige.

− En nationell samordning av prehospital akutsjukvård och intensivvårdtransporter skulle ge goda samordningsvinster, inte minst vid en krissituation eller beredskapshöjning. Exempelvis under coronapandemin var luftburna transporter av stor betydelse, säger Lars-Olof Björkqvist, förbundsdirektör Svensk Luftambulans.

Ambulanshelikoptern räddar liv

Fredrik Helliksson, anestesiläkare vid helikoptern.
Fredrik Helliksson, är medicinskt samordningsansvarig läkare vid SLA. Han arbetar till vardags vid helikopterbasen i Karlstad.

Studier som undersökt nyttan av prehospital intensivvård med narkosläkarkompetens visar att omkring tio procent av insatserna kan rädda liv – ett av vårdens viktigaste uppdrag. Ambulanshelikoptern förebygger även allvarliga medicinska komplikationer hos svårt skadade och sjuka patienter.

− Det unika med ambulanshelikoptern är att vi kan ta intensivvård ut till skadeplatsen. Patienten kan sedan vårdas både på hämtningsplatsen och under den snabba transporten till rätt vårdnivå, säger Fredrik Helliksson, medicinskt samordningsansvarig läkare, Svensk Luftambulans.

− Den bästa vårdnivån finns inte alltid i närheten, utan kanske på ett sjukhus i en annan del av landet. Om hela vårdkedjan ska fungera behövs därför olika kompletterande transportslag, säger Ulric Andersson (S), ledamot i direktionen.

Samverkar på många sätt

− Vi samverkar med vägambulansen och Svenskt ambulansflyg som också är ett kommunalförbund men med ansvar för flygplan. Både Svensk Luftambulans och Svenskt ambulansflyg är flygbolag i offentlig regi som utan vinstintresse jobbar nära regionerna för en jämlik vård, säger Lars-Olof Björkqvist, förbundsdirektör.

− På det medicinska området byter vi erfarenheter, ordnar gemensamma utbildningar och försöker ensa våra arbetssätt. Ett hjärtstopp på Kebnekaise eller i centrala Karlstad borde få samma omhändertagande även om förutsättningarna är väldigt olika, säger Fredrik Helliksson, medicinskt samordningsansvarig läkare.

Ambulanshelikoptern är ett ovärderligt komplement till annan prehospital vård. Helikoptern är en förutsättning för att kunna utveckla en jämlik akutsjukvård i hela landet och för att även i framtiden kunna leverera prehospital luftburen intensivvård.

− Om ytterligare tio år kommer sjukvården vara alltmer specialiserad och jag är övertygad om att Svensk Luftambulans då samverkar med fler regioner. Vi har redan tagit stora steg när det gäller samordning, avslutar Anders Öberg (S), ordförande i förbundsdirektionen.

Inslag i SVT nyheter/Värmland

En fotograf tar en bild av Fredrik Helliksson och Lars-Olof Björkqvist vid en gul helikopter.

FAKTA − Svensk Luftambulans

Svensk Luftambulans har sex intensivvårdsutrustade helikoptrar av modellen Airbus H145. I ambulanshelikoptern kan en narkosläkare och specialistutbildad sjuksköterska snabbt nå ut till personer i livshotande tillstånd.

I Karlstad, Mora och Gällivare finns, förutom ambulanshelikopter också en akutbil att använda i närområdet och vid ej flygbart väder.

80 procent av larmen som åtgärdas av Svensk Luftambulans är primäruppdrag. Det handlar om svårt sjuka eller skadade patienter som behöver intensivvård.

Tillsammans är vi starkare

Ett kommunalförbund är en samarbetsform där flera regioner går samman för att effektivt hantera gemensamma uppgifter. Genom att samarbeta kan regionerna dela på resurser och genomföra större projekt än de skulle kunna göra var för sig.

Svensk Luftambulans medarbetare har hög kompetens såväl inom prehospital akutsjukvård och intensivvård som flygoperativt och tekniskt. Förbundet bidrar aktivt till kompetensutveckling, kvalitetssäkring och forskning inom prehospital ambulanssjukvård, exempelvis genom sin utbildningsverksamhet.