Pilot
Vill du vara en del av ett väl sammansvetsat team som snabbt når patienter med livshotande sjukdomar eller skador och hjälper dem direkt på skadeplats?
Att fatta snabba välgrundande beslut och lösa problem i svåra miljöer kännetecknar arbetet.
Hos oss jobbar olika yrkesprofessioner piloter, läkare, HCM, sjuksköterskor, tekniker och instruktörer tätt tillsammans i en verksamhet utöver det vanliga.
Harry Pettersen
Titel: Pilot
Bas: Karlstad
Hur länge har du arbetat som pilot i Svensk Luftambulans?
– Jag var med under uppstarten av SLA under 2014, och har arbetat här sedan dess.
Hur trivs du på jobbet?
– Jag trivs fantastiskt bra i SLA. I tillägg till uppdragets art, är mina supertrevliga och professionella kollegor den största anledningen till min trivsel på jobbet.
Vad gjorde du innan du kom hit?
– Efter flygskolan i Stockholm fick jag jobb som pilot/styrman i ett helikopterbolag som flög passagerartrafik mellan Helsingborg/Malmö och Köpenhamn. Under tiden där, fick jag tillräckligt med flygtid och erfarenhet för att kunna söka drömjobbet som pilot i en ambulanshelikopterverksamhet.
På 20 år har jobbet som helikopterpilot tagit mig från Helsingborg, till ambulanshelikoptern i Norrbotten, SAR- helikoptern i Ronneby, ambulanshelikoptern i Västragötalandsregionen och fram till uppstart av Svensk Luftambulans.
Hur lång är utbildningen för att bli pilot?
– Grundutbildning, inklusive ett kommersiellt helikoptercertifikat med instrumentbehörighet, tar cirka två år att göra. Efter detta kan man jobba heltid som pilot i vissa verksamhetsformer. För att få flyga ambulanshelikopter finns det i tillägg också andra myndighetskrav.
”Tillsammans med besättningen lösa de dagliga utmaningar som jobbet kräver är några av orsakerna till att jag tycker mitt jobb är rikt och intressant.”
Hur ser en vanlig dag ut?
– Efter frukost är det brief 09:00 och överlämning mellan ny personal (läkare). Här tittar vi bl.a på dagens väderprognoser tillsammans, ev. NOTAMS (Notification to airmen), diskuterar status på personal och helikopter, detta för att ligga i framkant och spara tid när vi får ett larm.
Vid kl. 12.00 kommer nästa yrkeskategori till jobbet, HCM (Hems crew member) Ny brief genomförs med hela besättningen (väder/teknik etc) I tillägg planeras och genomförs nu också dagens övningar. (medicinska och ev. flygoperativa övningar)
Arbetsdagen innehåller också en hel del kontroll och skötsel av utrustning (medicinsk och helikopter), i tillägg finns det tid för matlagning, träning och vila.
Vad är det bästa med ditt arbete?
– Jag tycker det är underbart att ha det att flyga som ett jobb! Det fina med jobbet ligger i en kombination av flera saker.
Ingen dag är lik den andra. Det att jobba i ett ”vältrimmat team” (där alla är lika viktiga för att det skall fungera optimalt), kunna göra nytta för människor som behöver hjälp, och tillsammans med besättningen lösa de dagliga utmaningar som jobbet kräver är några av orsakerna till att jag tycker mitt jobb är rikt och intressant.
Förutom själva flygdelen, är det spännande att vara med att driva modellen Svensk Luftambulans (Kommunalförbund) framåt och se att både personalen och verksamheten utvecklar sig i rätt riktning.